Back To Top
Celem technologii nie jest po prostu automatyzacja procesu nauczania i uczenia się, ale inspirowanie i wzmacnianie pozycji każdego ucznia.
Częścią tego wzmocnienia jest umiejętność odpowiedzialnego korzystania z technologii. Marc Prensky ukuł termin „digital native” w swoim artykule z 2001 roku zatytułowanym Digital Native, Digital Immigrants . Powiedział: „Dzisiejsi uczniowie reprezentują pierwsze pokolenie, które dorastało z technologią. Całe życie spędzili w otoczeniu komputerów i przy ich użyciu. Wszyscy nasi studenci są dziś „rodzimymi użytkownikami” cyfrowego języka komputerów, gier wideo i Internetu ”.
Jednak wielu pedagogów zdaje sobie sprawę, że tylko dlatego, że dzisiejsi uczniowie są „cyfrowymi tubylcami”, nie wiedzą automatycznie, jak przejść od społecznego wykorzystania technologii do użytku edukacyjnego. Dla wielu przejście jest trudne, zwłaszcza w przypadku dodania nowej warstwy złożoności z uczeniem zdalnym i hybrydowym. Dlatego niezbędne jest nauczanie obywatelstwa cyfrowego.
W każdym programie obywatelstwa cyfrowego można rozważyć pięć kluczowych kroków lub tematów:
Równowagi można uczyć przez całą karierę edukacyjną ucznia, począwszy od bardzo młodego wieku. Wiedza o tym, ile czasu przed ekranem jest do zaakceptowania, dokonywanie mądrych wyborów dotyczących wykorzystania wolnego czasu oraz wiedza, kiedy jest go za dużo lub może stać się nałogiem, to kluczowe tematy.
Bezpieczeństwo jest również ważnym tematem, którego należy nauczyć się wcześnie. Wiedza o tym, co powinno pozostać prywatne, o czym można się dzielić, o znaczeniu haseł, o tym, że rozmowa online powinna odbywać się tylko z tymi, których uczeń zna, i co robić, gdy uczeń czuje się zagrożony, to kluczowe obszary, które należy uwzględnić.
Cyberprzemoc jest niestety rzeczywistością nawet w szkołach podstawowych. W odpowiednim czasie należy wprowadzić nauczanie szacunku, czym jest cyberprzemoc, jak na nie reagować, kiedy / jak to zgłosić oraz jak wspierać ofiary.
Odpowiedzialność to temat, który należy wprowadzić wraz z wiekiem uczniów. Powinno to obejmować szereg kluczowych koncepcji, w tym prawidłowe cytowanie, kreatywne dobra wspólne / dozwolony użytek / domena publiczna, to, co sprawia, że informacje są wiarygodne, jak reagować na to, co jest w Internecie i jak nie dać się oszukać online, żeby wymienić tylko kilka.
Obecność w Internecie i media społecznościowe powinny być ostatnim krokiem do uwzględnienia w programie obywatelstwa cyfrowego. Niektórzy nazywają to cyfrowym śladem. Jest to ważne, aby młodzi dorośli mogli się uczyć, ponieważ może to wpłynąć na przyszłe podania na studia i podania o pracę. Obejmuje tożsamość, osobowości online i relacje.
Niektóre stany mają programy obywatelstwa cyfrowego zawarte w ich standardach państwowych. Kilka omawianych obszarów jest objętych standardami Common Core ELA. Ponadto dostępnych jest wiele programów nauczania online, w tym Common Sense Media .
Nauczanie obywatelstwa cyfrowego ma kluczowe znaczenie. Może wzmocnić pozycję ucznia nie tylko na przyszłość, ale na całe życie.
Więcej informacji, raportów i sprawdzonych metod firmy Promethean można znaleźć w naszym Centrum zasobów.